(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی استان فارس، آباده، کازرون، اقلید، ممسنی

غذاهای محلی آباده

معروف ترین غذاهای محلی آباده


10 غذای سنتی آباده از پلو اسفندی تا اوپیازو


در آباده چه بخوریم؟ در بیشتر غذاهای سنتی ایرانی، نکته‌ها و حکمت‌هایی نهفته است که هر کدام حاصل قرن‌ها تجربه است که نسل به نسل اصلاح شده تا به شکل امروزی درآمده است. پیشینیان به خوبی می‌دانستند که غذا صرفا برای سیر کردن شکم نیست، بلکه برای سلامتی بدن و جلوگیری از امراض و بی‌نیازی از دارو و درمان نیز است. غذاهای بومی هر شهر بخشی از فرهنگ آن شهر محسوب می‌شود که هر کدام فلسفه وجودی خود را دارد و پشت هرکدام یک تاریخ قرار دارد. غذاهای بومی استان فارس که یکی از ظرفیت‌های گردشگری این استان به شمار می‌رود، مجموعه‌ای سرشار از غذاهای لذیذ و رنگارنگ است که هیچ گردشگری نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. در صفحه غذاهای بومی شیراز، بخشی از غذاهای بومی استان فارس که مشترک همه شهرها از جمله آباده است پرداخته شده است. در این صفحه غذاهای محلی مخصوص شهرستان‌های استان فارس بررسی می‌شوند.

پلو اسفندی | غذاهای محلی آباده

غذای محلی آباده- پلو اسفندی

پلو اسفندی آباده

پلو اسفندی یکی از غذاهای محلی آباده است که در روز اول اسفند ماه تهیه می‌شود. در این پلو، معمولاً از هفت نوع غلات و حبوبات به علاوه گوشت استفاده می‌شود.

آش اسفندی | غذاهای محلی آباده

غذای محلی آباده- آش اسفندی

آش اسفندی آباده

آش اسفندی یکی از غذاهای سنتی آباده است که در شب اول اسفند ماه پخت می‌شود. این آش به نام‌های آش هفت‌دانه، آش دانو، آش هفت‌سین و آش گندم نیز مشهور است. زنان و دختران آباده‌ای این آش را در شب اول اسفند زیر نظر مادربزرگ خود می‌پزند و خانواده‌های آباده‌ای صبح روز اول اسفند آن را دور هم می‌خورند. این آش در منزل پدربزرگ خورده می‌شود. در پخت این آش از گندم، جو، عدس، نخود، لوبیا، برنج و ماش استفاده می‌شود. مردم آباده آش اسفندی را نماد برکت، زندگی و روشنی خانه تا سال دیگر می‌دانند.

انارپلو شیرازی | غذاهای محلی فارس

غذای محلی فارس- انارپلو شیرازی

انارپلو شیرازی

انارپلو یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی‌ست که اصالت آن به شیراز برمی‌گردد. این غذای خوش‌قیافه معمولا در شب یلدا پخته می‌شود.

پاچه پلو | غذاهای محلی فارس

غذای محلی فارس- پاچه پلو

پاچه پلو شیرازی

پاچه پلو شیرازی یکی از پلوهای سنتی و قدیمی استان فارس است که با برنج و کله‌پاچه تهیه می‌شود.

آب پیازک | غذاهای محلی آباده

غذای محلی آباده- آب پیازک

آب پیازک | اوپیازو

غذایی مناسب برای روزهایی که از پلو خسته شده‌ایم. آب پیازک یک نوع اشکنه شیرازی است که در دستور پخت آن، گوشت وجود ندارد و غذایی مناسب برای گیاه‌خواران است. در گویش جنوبی "او" به معنای آب است و اوپیازو همان آب پیازک می‌شود.

اشكنه شنبلیله | غذاهای محلی آباده

غذای محلی آباده- اشكنه شنبلیله

اشكنه شنبلیله | اوشیله

برای تهیه اشکنه شنبلیله از پیاز، شنبلیله، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و آرد سفید استفاده می‌شود. مردم استان فارس اشکنه شنبلیله را با آب‌نارنج، ترشی، سبزی یا کشک میل می‌کنند.

حلیم‌بادمجان | غذاهای محلی شهر آباده

غذای محلی آباده- حلیم‌بادمجان

حلیم‌بادمجان آباده

برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی از عدس یا لوبیا سفید استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی یک حلیم بادمجان مجلسی باکیفیت، کشدار بودن آن است که با استفاده از گوشت دنده حاصل می‌شود. بنابراین گوشت حلیم را باید کوبید و از خرد کردن یا ریش‌ریش کردن گوشت پرهیز کرد تا رشته‌های آن کوتاه نشود. برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی از بادمجان قلمی درشت، گوشت گردن یا دنده گوسفندی، عدس، برنج نیم‌دانه، گردوی خرد شده، آب گوشت، پیازداغ، نعناع‌داغ و کشک استفاده می‌شود.

آبگوشت ترش | غذاهای محلی اقلید

غذای محلی اقلید- آبگوشت ترش

آبگوشت ترش اقلید

آبگوشت مَرَقی یا آبگوشت تُرُش یکی از غذاهای اصیل و سنتی اقلیدی‌هاست. ‏برای تهیه این آبگوشت، بعد از جوش آمدن آب، گوشت، پیاز، نخود و لوبیا را به آن اضافه کنید. بعد از پخت نخود و لوبیا، سبزی معطر، آرد، آلو، لواشک ترش، رب انار و گوجه سبز را به ترکیب آبگوشت اضافه کنید. ‏نهایتا نمک، فلفل و ادویه را اضافه کرده و بعد از گذشت ٣٠ ‏دقیقه شعله را خاموش کنید. مقدار ترشی غذا بستگی به ذائقه شما دارد و نیازی نیست همه ترشی‌های ذکر شده، در آبگوشت استفاده شوند.

لالک بادمجان | غذاهای محلی کازرون

غذای محلی کازرون- لالک بادمجان

لالک بادمجان کازرونی

بلغور گندم یا دانه‌های خرد شده گندم یکی از مواد غذایی مفید است که در شهر کازرون به لالک، در بوشهر للک یا گمنه و در گویش خوزستانی‌ها به درشته یا یوروشه معروف است. از بلغور گندم برای تهیه غذای لالک بادمجان استفاده می‌شود. مواد لازم برای تهیه لالک بادمجان کازرونی عبارتند از لالک، برنج، بادمجان، هویج، مرغ، شوید، سیر، ترخون، ریحان و نعناع.

شله ماشکی | غذاهای محلی ممسنی

غذای محلی ممسنی- شله ماشکی

شله ماشکی ممسنی

شله ماشکی غذایی شبیه عدسی است اما در تهیه آن گوشت، ماش و برنج بکار گرفته می‌شود.

پلوترش دارابی | غذاهای محلی داراب

غذای محلی داراب- پلوترش

پلوترش دارابی

گوشت بره، برنج، کلم‌قمری، سیر و نعناع تازه و رب‌انار مواد لازم برای تهیه پلو ترش دارابی است. برای تهیه این غذای خاص، ابتدا کلم‌ها را پوست گرفته و حلقه‌حلقه کنید. گوشت را با نمک و زردچوبه و پیاز بپزید. سپس کلم‌ها را در آبگوشت بریزید. پس از پخته شدن مقداری رب‌انار روی آن بریزید. برنج را آبکش کرده بطوریکه دانه آن نرم نشود. برنج را در قابلمه ریخته و مقداری برگ نعناع و رب‌انار به آن اضافه کرده و آرام آرام زیر و رو کنید. بقیه نعناع و سیرهای تمیز شده را در کنار قابلمه لای یکی دو برگ کلم گذاشته و برنج را دم کنید. البته می‌توان گوشت و کلم مزه‌دار شده را لای برنج گذاشت و دم کرد.

پرسش‌های متداول


غذاهای محلی شهرستان آباده فارس کدامند؟

پلو اسفندی، اوپیازو و حلیم‌بادمجان از غذاهای محلی آباده هستند.


غذاهای محلی شهر داراب استان فارس کدامند؟

پلوترش دارابی و اوبنه غذاهای محلی داراب هستند که اوبنه با استفاده از نوعی پسته وحشی به نام بنه تهیه می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟